Over de club

De geschiedenis in het kort

Doordat op 1 mei 1920 een aantal jongens tegen een echte leren bal wilde schoppen en daarvoor 10 cent moesten betalen werd het startsein gegeven voor R.K.V.V. Tongelre.

Met de clubkleuren rood en wit van het wapen van de voormalige gemeente Tongelre trad men toe tot de N.V.B.

Men speelde eerst de wedstrijden nog op een zandvlakte op Den Bult, om vervolgens via tal van andere terreinen uiteindelijk terecht te komen op het schitterende sportpark de Doornakkers. Op dit sportpark begon de grote doorbraak. Vanuit de 3e klasse K.N.V.B. werd uiteindelijk in 1960 tijdens het 40-jarig bestaan van de voetbalvereniging R.K.V.V. Tongelre de 1e klasse K.N.V.B. gehaald na een enerverende wedstrijd tegen Best Vooruit. Een enorm succes waarbij destijds het TONGELRE NIEUWS het volgende citeerde:

”De beslissende wedstrijd tegen Best Vooruit zal in de geschiedenis van Tongelre blijven voortleven als een strijd waarin, wat publieke belangstelling betreft alle records gebroken werden. Meer dan 7000 toeschouwers zagen een opwindende wedstrijd.
Na de wedstrijd volgende een triomfantelijke intocht in Tongelre waarbij duizenden mensen op de been waren om ons toe te juichen en aangekomen bij ons clublokaal ‘De Koppel’ namen de toejuichingen het karakter van een ovatie aan.”

Hierna volgende via een aantal omzwervingen in de tweede en derde klasse opnieuw in 1986 de eerste klasse. Op dit moment speelt Tongelre in de 5e klasse K.N.V.B en is het streven om weer een stabiele 3e klasser te worden, zo het uiteindelijk ook begonnen is jaren en jaren geleden.

Natuurlijk is er in die tijd wel wat verandert en kan met weemoed gekeken worden naar het stukje berichtgeving uit 1960. De binding van nu met de voetbalvereniging Tongelre is anders dan vroeger maar de beleving is er als vanouds. Nu kunnen we met gepaste trots en enthousiasme op het nieuwe sportpark met allen die Tongelre een warm hart toedragen weer gaan werken aan het jarenlange geduchte motto “Ons Tongelre dat moet weer bovenaan”.

Kampioen 1958-1959

Een nostalgisch kijkje in het “NKS Gebedenboek voor sportmensen” met een foto van het kampioensteam van RKVV Tongelre uit het seizoen 1958-1959. Zij werden dat seizoen kampioen in de 3de klasse KNVB en promoveerden naar de 2de klasse. Deze foto is afkomstig uit een authentiek NKS gebedenboekje, waarbij zelfs de handtekeningen van de kapelaans niet ontbreken.

Met dank aan Peter de Greef hadden we al de eerste namen kunnen achterhalen. Maar vanuit Hongarije heeft Antoon van Overbruggen nu het volledige overzicht doorgestuurd:

Achterste rij v.l.n.r.: Grensrechter Lambert Koolen, Frans van Overbruggen, keeper Thieu van Bussel, Herman Koops, Bal Verhulst en Koos Vonk.

Tweede rij v.l.n.r.: Trainer Wim van Tuijl, Ties van Bussel, Willie van Overbruggen, Jan Verhulst, Ad Hertogh en Wim van Rooij(aanvoerder).

Zittend op de voorste rij v.l.n.r.: Toon van Tienen, Jan Vijfeijken, Nelis Jonkers, Jennis van Rooij en Kees v.d.Burgt.

Volgens Antoon is de foto genomen in café de Koppel. De trap op de foto gaat naar de verdieping waar de wedstrijdbesprekingen door trainer Wim van Tuijl werden gehouden. De vereniging beschikte toen nog niet over de eigen kantine bij het sportpark.

Onze excuses als sommige namen misschien niet helemaal correct geschreven zijn.

Drie jaar ongeslagen!!

Ter aanvulling op het vorige historische artikel van het kampioenschap 1958‑1959 heeft Peter de Greef zijn archief nog eens uitgespit en kwam daar bijgevoegd artikel uit de Revu van 30 januari 1960 tegen: “Tongelre 3 jaar ongeslagen!” Het einde van deze ongeslagen reeks kwam op 7 februari 1960, met een 2-1 nederlaag op eigen veld tegen het Tilburgse Sarto.

Ook afkomstig uit het archief van Peter is onderstaand “Tongelre Nieuws” met de vermelding van het samenvallen van het 40-jarig jubileum met de kampioenswedstrijd tegen Best Vooruit en de promotie naar de 1e klasse.

Het waren mooie tijden!

Het volledige artikel uit de Revu van 30 januari 1960 kan worden gedownload als PDF-bestand via onderstaande link.

Download Revu (30-1-1960)

Tongelre Nieuws 04-02-1959

Een nostalgisch kijkje in het “Tongelre Nieuws” van 60 jaar geleden!  De uitgebreidere versie kan worden gedownload als PDF-bestand via onderstaande link.

Download Tongelre Nieuws (4-2-1959)